Autonomía digital y tecnológica

Código e ideas para una internet distribuida

Linkoteca. Archivo de navegación. Página 13


When IA first started doing their thing, they came across a problem: how do you actually save all of the information related to a website as it existed at a point in time? IA wanted to capture it all, including headers, images, stylesheets, etc.

After a lot of revision the smart folks there built a specification for a file format named WARC, for Web ARCive. The details aren’t super important, but the gist is that it will preserve everything, including headers, in a verifiable, indexed, checksumed format.

The goal of this article is to explain our experience, as Society of Catalan Archivists and Records Managers (AAC) members, in the field of social web archiving. To that end, we have structured it in three main parts, the first of which is to show the importance of archival science as a political tool in the framework of the information society. The second part focuses on the path followed by the AAC from its first steps taken to preserve social web hashtags, in order to gain technical expertise, to the reflection on the theoretical background required to go beyond the mere collection of social web content that led us to the definition of a new type of archival fonds: the social fonds. Finally, the third part sets out the case study of #Cuéntalo. Thanks to our previous experiences, this hashtag, created to denounce male violence, enabled us to design a more robust project that not only included the gathering and preservation of data but also a vast auto-categorisation exercise using a natural language processing algorithm that assisted in the design of a dynamic and startling data visualisation covering the 160,000 original tweets involved.

function slugify($urlString) {
$search = array(‘Ș’, ‘Ț’, ‘ş’, ‘ţ’, ‘Ş’, ‘Ţ’, ‘ș’, ‘ț’, ‘î’, ‘â’, ‘ă’, ‘Î’, ‘ ‘, ‘Ă’, ‘ë’, ‘Ë’);
$replace = array(‘s’, ‘t’, ‘s’, ‘t’, ‘s’, ‘t’, ‘s’, ‘t’, ‘i’, ‘a’, ‘a’, ‘i’, ‘a’, ‘a’, ‘e’, ‘E’);
$str = str_ireplace($search, $replace, strtolower(trim($urlString)));
$str = preg_replace(‘/[^\w\d\-\ ]/’, », $str);
$str = str_replace(‘ ‘, ‘-‘, $str);
return preg_replace(‘/\-{2,}’, ‘-‘, $str);
}

En este sentido, Iván Oriola, tratando de profundizar en la razón última que le hizo regresar de su querido Washington, en el que mantiene casa, y sobre todo amigos, y al que regresa a menudo, le pregunta por el proceso que siguieron con él para ponerle el caramelo en la boca. “En realidad, la idea fue de un director general que ya no está, desgraciadamente falleció poco después, Alejandro Nieto, que quería desde el principio que me incorporara a Madrid, en realidad, quería cambiarlo todo. Y me dejó la oferta encima de la mesa. En mi contrato de entonces me respetó una duración de un año, transcurrido el cual, regresaría a Estados Unidos. Creo que luego fue Lluís Rodríguez Pi el que orientó el programa hacia el fin de semana, donde se podía innovar mucho más libremente que entre semana, donde hay muchas más servidumbres.

Elegí el periodismo -le comenta a Iván Oriola- porque quería una profesión donde pasármelo bien, y poder viajar, que me encanta. Y las dos cosas me las ha proporcionado

Esto me recuerda que me contó no hace mucho Eduardo Mendoza que lo que más le gusta en la vida es ser extranjero. Ha vivido un tiempo en Nueva York como traductor y en Londres, y esa sensación que tú describes es la más confortable. Yo sumaría una cosa más, lo dice un buen amigo mío americano que se llama Simon Blinder. Dice que como extranjero tengo derecho a actuar con total impunidad. «You can get away with anything», me decía, «te lo van a perdonar todo».

…que tú como corresponsal seas un poco la experiencia vicaria del lector o del oyente en el país en el que estás. Entonces, tú cuentas un poco tu vida a través de las crónicas y, entonces, el lector va a entender mucho mejor lo que está pasando, porque son tus ojos los que lo están viendo. Saben que tú eres un padre de familia, que tienes una determinada edad, que llevas un determinado tiempo y conocen un poco tu contexto. Y yo creo que los mejores corresponsales que ha tenido este país son aquellos que han conseguido crear un personaje con su propia estancia en ese país.

Estados Unidos es por ejemplo un país en el que el fracaso está bien visto y forma parte de tu aprendizaje, pero un español en su currículum nunca escribiría los fracasos que ha tenido. Por ejemplo, que montó una empresa, contrató a cuarenta personas y tuvo que acabar cerrando porque no consiguió inversiones, no lo pondría nunca. Un americano lo pone, porque significa que ha emprendido, ha creado algo que luego no ha funcionado, pero que lo ha intentado, y entonces lleva esa forma de aprendizaje y lleva eso consigo. El fracaso forma parte de la llegada hacia el éxito. Es una etapa, y por eso el fracaso es siempre bienvenido. A los niños americanos, cuando hacen algo mal, siempre les dicen: «No, esto está mal, pero no importa, porque de esto has aprendido y tienes que cambiar esto», o sea, les están enseñando a aprovechar ese fracaso para seguir subiendo.

Yo vivo cada día pensando que estoy en un paréntesis, y puede serlo o no serlo, pero tengo la sensación de que yo seguramente volveré allí más pronto que tarde, que estoy aquí de paso. Hasta el punto de que incluso en nuestra casa en España hay cosas que no hacemos porque, si crees que mucho más no vas a durar, para qué vas a pintar el pasillo. Lo dramático es que es la misma sensación con la que llegué a Washington de corresponsal, y lo que me pasará cuando mis hijas escojan —seguro que pasa— países diferentes para vivir. Así que creo sinceramente que esa es una sensación con la que voy a vivir el resto de mi vida: la sensación de que, esté donde esté, es temporal.

Nosotros hemos hablado de lo bien que se siente uno siendo extranjero, una sensación muy agradable, pero, claro, somos extranjeros de piel blanca en un país donde también hay blancos, somos extranjeros bien tratados. Para mí una de las cosas más maravillosas que me ha enseñado Estados Unidos es que allí, cuando quieren saber de dónde eres, te lo preguntan de una manera que es absolutamente integradora, te preguntan: «Where are you from originally?», de dónde eres originalmente, ellos asumen que tú eres americano, aunque tengas un pequeño acento, aunque sepan que vienes de otro lugar, ellos dan por hecho de que tú eres americano. Pero claro, nosotros somos de piel blanca. Imagínate que tú eres pakistaní en Roma, hubieras sido tratado de otra manera muy diferente.

We are social scientists applying a range of quantitative and qualitative methods to the study of online communities. We seek to understand both how and why some attempts at collaborative production — like Wikipedia and Linux — build large volunteer communities and high quality work products

Our research is particularly focused on how the design of communication and information technologies shape fundamental social outcomes with broad theoretical and practical implications — like an individual’s decision to join a community, contribute to a public good, or a group’s ability to make decisions democratically.

Our research is deeply interdisciplinary, most frequently consists of “big data” quantitative analyses, and lies at the intersection of communication, sociology, and human-computer interaction.

Hill points out that, “Wikipedia is the fifth most visited website in the world. Free/libre open source infrastructure serves as infrastructure that we rely on every time we visit a website. Much of what we love and value about the Internet is because of peer production. Although the term might be unfamiliar to many, peer production is the most important organizational innovation to emerge from the Internet. We should do everything we can to understand its complex dynamics and to help preserve and protect them.”

Calibre is an all-in-one ebook management software that allows you to read, manage, and convert digital books. It supports a multitude of ebook file formats for both reading and conversion purposes. It can sync your book collection and reading progress across multiple devices. Calibre is a completely free and open-source app, being in development for over a decade. It is considered to be one of the most feature-packed and comprehensive ebook management suites available for desktop PCs.

Foliate is a free and open-source ebook reader for Linux. It aims to provide a clean, modern, and distraction-free interface for reading books on desktop computers. Its feature set is on par with other popular ebook readers and includes all necessary options for changing the book styles and formatting, syncing the reading progress, user bookmarks, text search, dictionary lookup, and so on. Foliate also comes with basic text-to-speech support for ebooks, something that other desktop readers lack.

Este podcast resulta imprescindible para entender la trayectoria del profesional de la radio española que más la está cambiando. Que está introduciendo más elementos que la están poniendo al día. “Con la música, por ejemplo, no he hecho más que recuperarla del olvido, de la marginación a la que la sometió la radio hablada durante mucho tiempo. Si se hablaba de dinero, programaban el ‘Money’ de Pink Floyd, y no salían de ese bucle. Y no la respetaban, la pisaban, cortaban los compases, no se emitía el tema entero. Y yo creo que la música forma parte esencial de la narrativa radiofónica”, concluye, a modo de sentencia.

Drôle de cambrioleur… Vêtu de plumes, coiffé d’un chapeau, un homme entre par effraction dans un appartement. Cela ressemble à un cambriolage. Il se retrouve nez-à-nez avec Clara, la petite fille de la maitresse de maison. Il l’assure, il ne veut rien voler : juste récupérer une enveloppe que Maud, la propriétaire des lieux, actuellement à l’hôpital, lui a promis. Il semble que la dette soit ancienne. Betty, la mère de Clara, est, elle, victime de crise d’aphasie qu’elle guérit en allant voir un magicien…

To reset the password for MySQL you first must create a new file with the following contents:

ALTER USER ‘root’@’localhost’ IDENTIFIED BY ‘PASSWORD’;

Where PASSWORD is the new password to be used. Save that file as ~/mysql-pwd.

Next, stop the MySQL daemon with the command:

sudo systemctl stop mysql

With the daemon stopped, issue the command:

sudo mysqld -init-file=~/mysql-pwd

Once your command prompt is returned, restart the MySQL daemon with the command:

sudo systemctl start mysql

You should now be able to log into the MySQL command prompt with the new admin password like so:

mysql -u root -p

When prompted, type the admin password and you’re good to go.

the CSS fonts spec has a couple (new to me) generic font families, like ui-serif and ui-sans-serif, aimed at providing finer-grained controls for specifying OS-level fonts. This allows developers the power to integrate their UIs with the look and feel of the underlying operating system. To suggest Apple user agents render text on screen with the “New York” serif font, developers can specify: font-family: ui-serif.

Vicente Pizcueta es filósofo de formación, pero en los últimos años se ha dedicado a ejercer de portavoz de distintas agrupaciones empresariales. En 2007, como el de la Federación de Empresarios Hosteleros de Valencia en una entrevista en El País, solicitaba que la «administración se comprometa con inversión pública» dado que el turismo genera un porcentaje importante del PIB. En 2016, como director de comunicación de Noche Madrid en una entrevista en este diario, denunciaba que desde la tragedia del Madrid Arena se señala a los empresarios como responsables de los problemas de seguridad. En mayo, como coordinador de la Unión Empresarial por la Promoción Turística en Madrid, explicaba que la capital esperaba 70.000 hinchas ingleses que pagarían entre 500 y 1.000 euros por noche en la final de la Champions League.

Download your Spotify playlists and songs along with album art and metadata (from YouTube if a match is found).

What spotDL does:

Downloads music from YouTube as an MP3 file
Applies basic metadata gathered from Spotify such as:
Track Name
Track Number
Album
Album Cover
Genre
and more!

The namespace conception in HTML is similar to other web languages; it prevents ambiguity on the data structure. It refers to which semantic vocabularies or syntax should be used when the namespace is present in the document. In our case, the og namespace refers to the Open Graph Protocol, while the fb namespace refers to Facebook-own Open Graph specification.

Alternatively, we can use the prefix attribute to define these namespaces.

Twitter card tags look similar to Open Graph tags, and are based on the same conventions as the Open Graph protocol. When using Open Graph protocol to describe data on a page, it is easy to generate a Twitter card without duplicating tags and data. When the Twitter card processor looks for tags on a page, it first checks for the Twitter-specific property, and if not present, falls back to the supported Open Graph property. This allows for both to be defined on the page independently, and minimizes the amount of duplicate markup required to describe content and experience.

Note that while Open Graph recommends specifying the “og” RDFa Core 1.1 CURIE prefix mapping via , no such markup is required for Twitter cards and its use of the twitter: prefix in a HTML meta element’s name attribute. Open Graph protocol also specifies the use of property and content attributes for markup () while Twitter cards use name and content. Twitter’s parser will fall back to using property and content, so there is no need to modify existing Open Graph protocol markup if it already exists.

The example below uses a mix of Twitter and Open Graph tags to define a summary card:







Luckily, our favorite social networks also provide tools to help us debug our tags. Once you make sure that your tags are actually showing up in the source code of your website, you’ll be able to preview how your website will look in the feed.

Twitter: https://cards-dev.twitter.com/validator
Facebook: https://developers.facebook.com/tools/debug/
Pinterest: https://developers.pinterest.com/tools/url-debugger/

Mientras ‘la movida’ saturaba programas de televisión, radios públicas y portadas de revistas, un fenómeno como ‘la ruta’ era visto como problema de orden público al que Rafael Vera, secretario de Estado socialista, prometió poner fin. Tras años de lenta y tímida rehabilitación, esta semana se ha anunciado que Atresmedia financiará la Ruta, una serie de televisión sobre el fenómeno realizada por Caballito Films, la productora de Rodrigo Sorogoyen, director de las alabadas El reino (2018) y Antidisturbios (2020). Las tensiones culturales que desató el ‘bakalao’ pueden palparse en el legendario reportaje Hasta que el cuerpo aguante (1993), emitido por Canal +, uno de los pocos testimonios en caliente del periodo.

Una «microutopía del placer», dijeron de ella. O también, una «revolución contra la nada, nacida de la nada y abocada a la nada». Son palabras de Joan Oleaque, autor de En èxtasi, uno de los pocos ensayos que hay sobre esos años. Algo pasó en aquellos 40 km de la CV-500 en los que más de 50.000 jóvenes a principios de los ochenta se reunían dispuestos a conquistar la noche y de paso su libertad, por los rincones de las salas de las discotecas que conformaron la Ruta del Bakalao. 

 «Una de las cosas que más molesta de la Ruta era que los que se divertían fueran de clase trabajadora«, lanza el periodista Víctor Lenore.  Muchos sitúan el principio del fin en 1993, fecha en la que la DGT empieza a publicar escalofriantes cifras de muertes en accidentes de tráfico en la zona. La campaña mediática para desprestigiarla estaba en marcha. Las redadas policiales se sucedían. Y un jovencísimo Carles Francino ponía voz a un documental, Hasta que el cuerpo aguante, con el que los padres de los hijos de la transición se escandalizaron.

Specify the type of commit:

feat: The new feature you’re adding to a particular application
fix: A bug fix
style: Feature and updates related to styling
refactor: Refactoring a specific section of the codebase
test: Everything related to testing
docs: Everything related to documentation
chore: Regular code maintenance.[ You can also use emojis to represent commit types]

Separate the subject from the body with a blank line
Your commit message should not contain any whitespace errors
Remove unnecessary punctuation marks
Do not end the subject line with a period
Capitalize the subject line and each paragraph
Use the imperative mood in the subject line
Use the body to explain what changes you have made and why you made them.
Do not assume the reviewer understands what the original problem was, ensure you add it.
Do not think your code is self-explanatory
Follow the commit convention defined by your team

Inés Binder & Martu Isla (la_bekka): “El derecho a tener nuestra infraestructura: cómo montar una servidora feminista con una conexión casera”
Alejandra López Gabrielidis & Toni Navarro: “Nosotrxs, nuestros cuerpos (de datos): la justicia reproductiva como marco de soberanía digital”

Modera: Thais Ruiz de Alda

La pandemia de la COVID-19 ha puesto de manifiesto lo importantes que son los datos en general, y sus representaciones gráficas en particular, para la toma de decisiones, de lo personal a lo político, de lo económico a lo social. Hablaremos de las experiencias de visualizar datos del COVID-19 y de la relavancia de los datos en nuestras vidas.

Pillku es una revista digital sobre cultura libre y bienes comunes. Entre 2011 y 2017 ha generado un total de 22 números con temáticas diversas. En el año 2018 se ha materializado en forma de libro impreso la publicación: Pillku: Antología de un proceso colaborativo. En 2019 y 2020 seguimos distribuyendo el libro y compartiendo la experiencia.

Apoyamos a organizaciones y colectivas en el uso de tecnologías libres, licencias, y cultura libre, desde una perspectiva emancipadora y de género en América Latina.

Infraestructura basada en software libre y datacenters neutrales con alta disponibilidad de ancho de banda y hardware, en un entorno confiable, seguro y respetuoso orientado al uso de organizaciones de derechos humanos, movimientos sociales, instituciones, colectivos, ongs y medios comunitarios.

Find a COVID-19 vaccine for yourself or a loved one
Illustration of doctor administering vaccines

Safe and reliable COVID-19 vaccines are becoming available to seniors and healthcare workers in California. But it can be difficult to find out where and how to get a shot. We call hospitals and pharmacies daily to track their vaccine availability and their processes for getting one.

WireGuard® is an extremely simple yet fast and modern VPN that utilizes state-of-the-art cryptography. It aims to be faster, simpler, leaner, and more useful than IPsec, while avoiding the massive headache. It intends to be considerably more performant than OpenVPN. WireGuard is designed as a general purpose VPN for running on embedded interfaces and super computers alike, fit for many different circumstances. Initially released for the Linux kernel, it is now cross-platform (Windows, macOS, BSD, iOS, Android) and widely deployable. It is currently under heavy development, but already it might be regarded as the most secure, easiest to use, and simplest VPN solution in the industry.

The OpenWrt Project is a Linux operating system targeting embedded devices. Instead of trying to create a single, static firmware, OpenWrt provides a fully writable filesystem with package management. This frees you from the application selection and configuration provided by the vendor and allows you to customize the device through the use of packages to suit any application. For developers, OpenWrt is the framework to build an application without having to build a complete firmware around it; for users this means the ability for full customization, to use the device in ways never envisioned.

Data-centric thinking is rapidly becoming vital to the waywe work, communicate and understand in the 21st century.This has led to a proliferation of tools for novices that helpthem operate on data to clean, process, aggregate, and vi-sualize it. Unfortunately, these tools have been designedto supportusersrather thanlearnersthat are trying todevelop strong data literacy. This paper outlines a basicdefinition of data literacy and uses it to analyze the toolsin this space. Based on this analysis, we propose a set ofpedagogical design principles to guide the development oftools and activities that help learners build data literacy.We outline a rationale for these tools to be stronglyfocused,wellguided, veryinviting, and highlyexpandable. Based onthese principles, we offer an example of a tool and accom-panying activity that we created. Reviewing the tool as acase study, we outline design decisions that align it withour pedagogy. Discussing the activity that we led in aca-demic classroom settings with undergraduate and graduatestudents, we show how the sketches students created whileusing the tool reflect their adeptness with key data literacyskills based on our definition. With these early results inmind, we suggest that to better support the growing num-ber of people learning to read and speak with data, tool de-signers and educators must design from the start with thesestrong pedagogical principles in mind.